2011 Rozbor bílé barvy II
Autor: Admin
Minule se nám M11ka pěkně rozjela, když bílé přinesla hned několik turnajových stálic, které se jistě neztratí ani v budoucnu. Jenže právě bílá ještě rozhodně neřekla své poslední slovo, a tak se dnes můžeme podívat na její druhou půlku, která rovněž obsahuje hned několik pěkných kousků, třeba vylepšenou Ivory Mask, prvního z mocných Titánů nebo takový poloviční Disenchant na nožičkách. Tak pojďme do toho!
Leyline of Sanctity
Ivory Mask se kdysi hrála a i dnes by si asi našla svoje využití, protože minimálně fritku s velkým počtem blesků dokáže opravdu naštvat, zejména když nehrajeme žádné potvory, do kterých by ty blesky mohla napálit, a najednou tak má opravdu velké množství mrtvých karet… Ale tato karta není pouhá Ivory Mask, protože přináší hned dvě jasná vylepšení: Možnost zahrání zdarma na samém počátku hry se dokonale snoubí právě se zmíněným sideboardovým plánem proti červenému mágovi (případně komukoli jinému), který by mohl většinu blesků vypálit dřív, než bychom Leylinu samotnou vyložili - a nyní stačí mít trochu štěstí (kterému se v případě potřeby dá hezky napomoci klidně i několikanásobným mulliganováním;-)) a soupeřova kouzla nás nezacílí už od samého začátku hry. Tím se nenápadně dostáváme k druhému vylepšení oproti Ivory Masce: My sami sebe v klidu cílit můžeme, a tak si můžeme užít všemožných Time Warpů a podobných efektů, co hrdlo ráčí. A aby těch vylepšení nebylo málo, tak tu máme ještě jedno, které ale vyplývá spíše z celkové změny Magicu jako takového než z lepších vlastností Leyliny oproti Masce. Díky důležitosti planeswalkerů se totiž zvyšuje i cena naší necílitelnosti, protože Leylina neochrání před Lightning Boltem nebo Blightningem jen nás, ale i našeho Jace nebo Gideona! To samozřejmě platí pouze na cílící zraňující kouzla (Maelstrom Pulse stále funguje), ale i to je nesporná výhoda této karty.
Celkově tak lze Leylinu vzít jako velmi dobrou, byť trochu situační kartu - momentálně to totiž bude spíše úzce zaměřený sideboardový materiál, ale pokud by najednou všichni začali cílovat hráče a třeba na tom i založili svojí hru, mohla by se Leylina stát minimálně sideboardovou hvězdou a možná se mrknout i do základu (ale to už by musel nějaký balík sakra dominovat).
Mighty Leap
Pěkný bojový trik nebo taky útočné vylepšení, ale obávám se, že pro něj místo jen tak nenajdeme, protože za dvě many si můžeme dovolit třeba Honor of the Pure, který nám dá podporu sice menší, ale zase trvalou a globální, nebo přidat zelenou a zahrát si nějaké efektivnější pumpování… Mighty Leap tak asi jen tak hrát nebudeme.
Pacifism
Dosti klasická karta, která sice není vyloženě špatná, ale v době Journey to Nowhere nebo Oblivion Ringu se jednoduše nemá jak prosadit - a to nemluvím o Path to Exile nebo Condemnu…
Palace Guard
1/4ka za tři není žádný zázrak a blokování nás určitě netáhne natolik, abychom jeho neomezené množství brali jako nějakou zásadní výhodu, zejména když Palace Guard sám o sobě zabije maximálně jednu potvoru. I proto si raději za ty tři many zahrajeme nějakou silnější bytost - vždyť za tuto cenu v bíle dostaneme i 3/3ku, která umí sama sebe za úplatek ještě hezky vylepšit.
Roc Egg
3/3 letec za tři by nemusel být vyloženě špatný, ale když se nám předtím musí vylíhnout z vajíčka, tak zase tak moc rádi nebudeme. Jasně, proti agresivním balíkům z něj můžeme získat poměrně slušnou výhodu, kdy sám o sobě může poblokovat menší potvůrky a později si stoupnout do cesty nějaké té větší jen proto, aby si vzápětí vzdušně zaútočil, ale třeba proti kontrolu abychom si skoro hledali nějakou obětovací možnost, jak z vajíčka ptáka dostat. Obětovacích možností jako takových pak máme celkem dost, ale osobně si myslím, že s nimi mnohem raději využijeme nějaká ta tokeniště nebo Eldrazi Spawny než Roc Egg…
Safe Passage
Bílá s odchodem Alary ztratí Angelsong, a tak bude Safe Passage prakticky jedinou její mlhou, díky čemuž asi bude poměrně složité postavit nějaký ten kvalitní TurboFog. Ale uvidíme, třeba se nám nějaké to preventování zase objeví a i kdyby ne, Safe Passage nemusí být úplně ztracený, protože proti potvorovým balíkům může působit jako takový horší Time Walk a vlastní potvory si s ním zase můžeme celkem dobře ochránit. Přesto asi nepůjde o víc než sideboardovou možnost a i v tomto směru asi najdeme lepší kousky. Ale uvidíme, třeba budu příjemně překvapen. A kdyby se náhodou o TurboFogu přeci jen uvažovalo, Passage by se do něj asi vejít měla.
Serra Angel
Tahle holka za poslední rok ztratila i ten zbytek ze své bývalé slávy, který si dokázala udržet. Baneslayer Angel je totiž trochu silná káva i pro tuto andělskou krásku, a tak se s ní v našich balících budeme muset rozloučit - jasně, levná náhrada za Baneslayera to rozhodně je, ale to Exalted Angel koneckonců taky.
Serra Ascendant
Létající 6/6 lifelinkář za jedinou manu? To si určitě necháme líbit, ale trochu nepříjemné je, že místo něho často dostaneme jen 1/1ku s malým přidáváním životů, což nám za tu jednu manu zase moc nestojí. Jasně, lze uvažovat o zapojení do balíku s vysokým počtem přidávání životů, ale i tam se na tu třicítku proti agresivním balíkům nemusíme vůbec dostat. Proti kontrolu samozřejmě ano, ale ten si zase asi dokáže poradit i s naším velkým letcem, zejména když ho naše životy navíc často až tak moc nezajímají. Na druhou stranu je pravda, že právě přidávání životů poslední dobou získává celkem slušnou podporu a že by se na balík kolem něj postavený skutečně mohlo blýskat, takže ani tohoto Ascendanta nelze úplně odepsat. Ale je dost možné, že na něj bude pouze padat prach v deskách…
Siege Mastodon
Ach jo, proč to není aspoň 5/5ka, aby se bylo o čem bavit? S trojkou dopředu a žádnou vlastností nás totiž na pěti manách opravdu moc nezláká…
Silence
Loni toto tiché kouzlo vyvolalo celkem velkou vlnu zájmu, ale zase takovou díru do světa neudělalo, protože pouhé zpomalení soupeře za tu kartu často opravdu nestálo. O špatné kouzlo ale rozhodně nejde a bude tak dost záležet na tom, jestli se objeví balík, který by ho dokázal správně využít, případně balík, proti kterému by bylo opravdu dobré - a obojí mi tak trochu zavání kombem, protože právě nějaká smrtelná kombinace si velmi ráda pojistí svou výhru zákazem jakéhokoli narušení soupeřem, ale zároveň se jí nebude moc líbit, když bude pomocí Silence umlčena v tu nejhorší možnou chvíli. Polymorph s ní ale stejně moc nezastavíme a moc jiných komb se nám zatím nevyrojilo, takže v tomto směru Silence trochu ostrouhá. Co by jí ale mohlo celkem hezky pomoct, to je příchod Mana Leaku, který by mohl vrátit zašlou slávu rušícím kontrolům, kterým by utišení mohlo celkem hezky zatopit, zejména pokud by se chtěli spolehnout především na rušení jako takové. Na druhou stranu i Silence lze preventivním způsobem využít jako rušení, které sice soupeře nepřipraví o kartu, ale zase si můžeme být jisti, že toto kolo nic nesešle - což by kontrolnímu mágovi mohlo celkem vyhovovat. Uvidíme, co se z toho nakonec vylíhne…
Silvercoat Lion
Ještě dnes si představíme chlapíka, který je vlastně takovým Silvercoat Lionem, ale umí k tomu jednu moc pěknou věc navíc - a osobně už to samo o sobě mi stačí k tomu, abych se za Lionem ani neohlédnul. Když si navíc představím, kolik lepších možností máme za dvě bílé… Pojďme dál.
Solemn Offering
Disenchant to rozhodně není, ale když si představím jenom některé nové Leyliny, je možné, že ničení enchantmentů by se mohlo začít více než hodit. Ale enchantmenty nám zničí i War Priest of Thune, který v takovém případě určitě bude zajímavější něž Offering (a ano, právě jeho jsem měl na mysli i u předchozího Liona). Nicméně na podzim by nám měla dorazit opravdu velká várka artefaktů, a tak bude každé jejich ničení najednou mnohem cennější. A pokud nám navíc dodá čtyři životy? Proč ne? Jistě, sorcery rychlost a tři many nejsou zrovna oslnivá nabídka, ale v nouzi možná poznáme přítele;-).
Squadron Hawk
1/1 letec je na dvou manách tak bídný, že ho opravdu nebudeme chtít hrát ani v případě, že bychom ho mohli dostat vícekrát... Hm, počkejte, něco tu nehraje... Tahle karta totiž není tak špatná, jak na první pohled může vypadat, protože její zahrání nám prakticky okamžitě dává výhodu čtyř karet za jednu! A to už je poměr, nad kterým stojí za to se zamyslet, protože ho dávaly třeba až pětimanové Tidings. Jasné, takové srovnání samozřejmě není ani trochu odpovídající, protože Squadron Hawk nám přináší pouze tři své brášky, které už budeme hrát opravdu pouze jako 1/1 letce za dvě, nad kterými asi ohrneme ret i přesto, že budou prakticky zadarmo. Ale ono to zase tak hrozné nebude, protože si je umím představit už v balíku s nějakou podporou, i když i tam bych si raději zahrál nějaké údernější borce. Ale co když prostě zapomeneme na to, jaké karty přesně dostáváme, protože je dokážeme využít nějak nepřímo? Co třeba takové vracení na knihovnu s Jacem, se kterým si po zahrání tohoto ptáka lízneme tři „skutečné“ karty prakticky zadarmo, protože následně vrátíme na vršek dva Hawky a vyložením třetího si je najdeme zpět na ruku (a v dalším kole je můžeme opět vesele šoupnout na knihovnu a třeba zamíchat fetchkou)? Nebo spuštění schopnosti Vengevine, kterou si s jediným ptákem můžeme vyzkoušet hned dvakrát? Dobře, to asi zvládneme i jinak a lépe, ale co třeba zahazování do Fauna Shamana (dostaneme se k němu v zelené)? A když už jsme u toho zahazování, soupeře s Blightningem Squadron Hawkem také zrovna nepotěšíme... Inu, tahle karta nabízí poměrně dost možností na to, abychom ji považovali za špatnou. Ano, je možné, že na vrcholné turnaje nepronikne, ale v méně ambiciozních balících by možná mohla poskytnout celkem slušný prostor pro zneužívání. A to se ještě uvidí, co nám v tomto směru nabídnou další sady...
Stormfront Pegasus
Dříve bychom z této karty byli celkem odvázaní, dnes už to taková pecka bohužel nebude, protože dvoumanových letců s dvojkou dopředu jsme poslední dobou viděli vícero a nutno říci, že i lepších. Pokud by se podařilo sestavit nějaké rozumné White Skies, Pegas by si v nich možná místo najít mohl, ale i tak by asi dostal prostor až po Kor Skyfisherovi. Nikde jinde ho pak asi jen tak potřebovat nebudeme...
Sun Titan
Zato tohohle pána dokážeme využít zcela určitě a to opravdu velmi pěkně – jde totiž o prvního z Titánů, které nám M11ka přináší jako jedno z hlavních a vskutku mýtických lákadel. Vždy jde o 6/6ku za šest, což je solidní základ, který dnes sice sám o sobě nikoho neoslní, ale v případě dalších kvalit je zárukou dostatečné velikosti, kterou na šesti manách budeme vyžadovat. Velká čísla zde doplňuje „malá“ schopnost v podobě vigilance, která nám i v případě bezhlavého útoku ponechá určitá zadní vrátka, v tomto případě pak spíše velmi solidní bránu od sluneční pevnosti. Hlavní vlastností Titánů je ale jejich zvláštní schopnost, která nám při jejich příchodu do hry i při každém útoku dodá nějaký ten (velmi) pěkný bonus navíc. A v případě Titána slunečního se jedná o vrácení nějakého menšího permanentu z hrobu do hry, což působí na jednu stranu opravdu mocně (vrátím si Oblivion Ring a kromě silné bytosti ve svých službách se zbavím i nejnepříjemnější věci ve službách soupeře), ale na straně druhé to má své mouchy (Zaplatím šest man a dostávám maximálně třímanové zboží? A ještě k tomu ho musím mít předem naskladněné v hrobě?). V tomto případě by ale klady měly celkem jasně převážit, protože do tří man se dají sehnat opravdu pěkné kousky a s plněním hrobu můžeme Titanovi určitě trochu napomoci. Co třeba jenom všechny tři Capsule ze Shards of Alara? Nebo přímo ta Courrierova, která nám s každým titánovým útokem dá za dvě many dvě karty? A co třeba „jenom“ vrácení soupeřem překonané Wall of Omens jakožto obránce s kartou navíc? Nebo třeba Lone Missionary jako poslední hřebíček do rakve červeného mága? A co takový „vylízaný“ Jace Beleren (ve skutečnosti je samozřejmě geniální, ale my bychom ho vždy jen vyložili a lízali, aby ho Titan mohl vesele vrátit)? Nebo „pouhé“ vracení fetchek, které sice trochu šedne při porovnání se zeleným titánem, ale při tom šedne kde kdo;-). A když už jsme u těch zemí, co třeba taková opakovaná landdestrukce s Tectonic Edge? Ano, možnosti tohoto titána jsou ohromné a není tedy divu, že je nejeden modrobílý kontrol nadšeně využívá a využívat bude. Vracení karet zdarma přímo do hry je totiž příliš silnou schopností na to, abychom se ji nepokusili zneužít.
Tireless Missionaries
Když už, tak si zahrajte Lone Missionaryho, který sice nebude tak dobrým obráncem, ale zase nám přidá život navíc a hlavně: Dostaneme ho mnohem levněji. Pojďme tedy raději dál...
Vengeful Archon
Pokud se vám podaří dostat tohoto borce do hry proti agresivnímu hráči a odtapnete, musí soupeř rychle přijít s nějakou odpovědí, jinak je rychle po hře, protože létající 7/7ka ho ulítá během tří kol. Ovšem je otázkou, jestli se nám chce dát sedm man jen za to, že soupeř zahraje jedno z nepřeberného množství dnešního zabíjení, když máme po ruce levnější titány, kteří nám dodají pěkný bonus už svým vstupem do hry a my tak vždy budeme v určité výhodě. Navíc Vengeful Archon je stopkou opravdu pouze pro agresivní soupeře, a tak ho asi jen tak nepotkáme.
War Priest of Thune
Tenhle válečný kněz buď dost zapadne, nebo ho budeme využívat v každém bílém sideboardu – záleží pouze na tom, kolik se bude hrát enchantmentů. Momentálně se žádný opravdu zásadní snad až na Pyromancer Ascension nehraje, ale i kdyby měl War Priest sloužit pouze na ní, Leyliny a Oblivion Ring, mohl by se nám celkem zalíbit. A pokud se objeví nějaká další pěkná očarování nebo se prosadí nějaké to starší, War Priest jistě rád ukáže své služby naplno. Jen se trochu bojím, že budeme potřebovat spíše ničit artefakty... Ale momentálně by se na ty Ascensiony, Leyliny a Ring hodit mohl.
White Knight
Bílí koně si od loňska zase tolik slávy neužili a ani ti černí upíři nebyli až tak úspěšní, jak jsme si na počátku mysleli, a tak White Knight upadl tak trochu mimo hlavní dění. Ale to neznamená, že jde o špatnou kartu a já osobně jsem opravdu rád, že nám ji Wizardi i nadále nechávají po ruce. Pokud se totiž vyrojí nějaký černý potvorový balíček, ještě rádi po něm sáhneme, protože si dokáže poradit s většinou bijců temného nepřítele. A navíc se díky First striku neztratí ani v souboji s nečernými protivníky. Když ale za dvě many můžeme dostat i zajímavější kousky, které často přinesou větší zisk, asi ho využijeme opravdu hlavně v případě, že nám černá začne opravdu vadit. V bílých koních by se pak nemusel ztratit ani v základu.
Wild Griffin
Když už, tak hrajte Stormfront Pegasa. Jednička dozadu není až tak důležitá a ta mana navíc u Gryfa opravdu zabolí. Víc vám k němu opravdu neřeknu...
A tím nám bílá dobíhá do cílové rovinky, kde se ještě musí rozhodnout o tom nejlepším, co nám v M11ce přinesla. Rozhodování to určitě nebude vůbec jednoduché, protože krom již zaběhnutých kousků přináší i několik zajímavých novinek. Finální pořadí samozřejmě určí až čas, ale rozhodovat se pravděpodobně bude hlavně mezi následující pěticí:
Top 5 bílých:
Ajani Goldmane
Baneslayer Angel
Condemn
Day of Judgment
Sun Titan