2011 Rozbor moré barvy II
Cancel
Nejvíce nenáviděné rušení všech dob? Možná ano, protože ho často nemá rád ani ten modrý mág, který ho sám hraje – zejména pokud jeho vous už šedne (nebo pokud mu už aspoň rostou nějaké vousy:-)) a může tak zavzpomínat na doby Counterspellů, Forbidů a podobných mocných kousků. Ano, Cancel je oproti nim dosti slabý odvar, kdy nám za tři many nedává nic navíc, ale přesto si ho občas zahrajeme. Levnější rušení, které se na nic neptá, totiž neexistuje, a tak pokud chceme mít soupeřova kouzla opravdu pod kontrolou, nic jiného než Cancel nám nezbývá. Na druhou stranu je třeba říci, že v Mana Leaku, který si představíme v dalším článku, Cancelu přichází až příliš silná konkurence, které obvykle dáme bez většího zaváhání jasnou přednost, díky čemuž z Cancelu bude maximálně tak páté až osmé rušení a to ještě pouze v případě, že si raději nezkusíme Negate nebo podobné „omezené“ rušení. Přesto bych Cancel úplně neodepisoval.
Clone
Soupeř má silnou potvoru, se kterou si nevíme rady? Dobrá, tak si ji tedy okopírujeme:-). Máme na stole sami solidní kousek, nejlépe s nějakým tím enters-the -battlefield efektem? Proč si nezahrát ještě další? Obojí nám Clone celkem hezky umožňuje, ale přesto ho asi hrát nebudeme. Proč? Inu, potvoru na soupeřově straně stolu nám nikdo nikdy nezaručí a kopírovat bytost vlastní představuje také celkem velké bezpečtnostní riziko: Zaprvé nám ani tu nikdo nezaručí, zadruhé nám ji soupeř může zničit a my najednou nebudeme mít co klonovat... I proto bych tuto kartu hrál pouze v případě, kdy bych opravdu zoufale potřeboval dostat do hry dvě stejné potvory – jinak asi máme po ruce lepší možnosti.
Cloud Elemental
Za tři many dnes budeme chtít alespoň 3/2 letce, jinak daná potvora bude muset umět nějakou zajímavou věc navíc, aby nás vůbec zaujala. Cloud Elemental jednu zajímavou věc spíše neumí a ještě k tomu není zrovna útočnou špičkou, a tak po něm asi jen tak nesáhneme.
Conundrum Sphinx
4/4 letec za čtyři by se modré mohl celkem líbit a pokud by sháněla nějakou solidní bytost za tuto cenu, dost možná by jí tato čísla stačila už sama o sobě – sice nejde o vyloženou pecku, ale takhle velké letadlo za tak rozumnou cenu aby člověk pohledal. Sfinga k tomu ale přidává schopnost navíc, a tak budeme mít o čem přemýšlet, protože jde o schopnost dosti náhodnou a potenciálně dosti nevýhodnou, protože předpovídat si vrchní kartu knihovny nebudeme jenom my, ale i soupeř, a tak se může stát, že nám pěkný čtyřkový vzdušný útok pořádně pokazí fakt, že si soupeř lízne kartu a my ostrouháme... Ale zase tak hrozné by to být nemuselo, protože my můžeme na rozdíl od soupeře se sfingou počítat už při stavbě balíku, a tak si třeba postavíme celomodrý balík, kde říct „ostrov“ bude pro nás mnohem výhodnější, než „les“ pro soupeře s Nayou. Tím to ale rozhodně nekončí, protože modrá může sfingu podpořit i přímo a zařadit pár karet s navrátivší se schopností scry, díky kterým si tu kartu lízneme vždy a soupeře necháme věštit;-). Ale nemusí zůstat jenom u scry, vždyť tu máme i elfíky z Mul Dayi, ať už půjde o Oraclu nebo o Channelery, a také další sfingu, tentokrát Sphinx of Jwar Isle. Ano, všechny tyto karty nám vršek naší knihovny rády představí, a tak může být lízání se sfingou celkem pohodlné a prospěšné. A v neposlední řadě tu máme i „luxusní“ možnost v podobě Jace, the Mind Sculptora, který umí s vrškem knihovny opravdu spoustu zajímavých věcí – a se sfingou by si tak mohli opravdu dobře rozumět. Jen škoda, že právě Jace je také čtyřmanový, a tak je k sobě asi nebudeme chtít dávat – a jelikož obrovskou moc Jace nelze zpochybnit, sfingu na vrcholných turnajích asi moc neuvidíme. Do modrého balíku s dostatkem odkrývačů vršku knihovny by se ale hodit mohla. Balík bych kolem ní asi nestavěl, ale pokud bych hrál dostatek scry efektů a třeba i kamarádku z Jwar Islu, asi bych se nad touto sfingou zkusil zamyslet.
Diminish
Pěkný trik, který ve spojení s nějakou tou potvorou na naší straně stolu dokáže sestřelit i ty největší borce – a pokud tou potvorou bude třeba Cunning Sparkmage, daná bytost to bude mít spočítané i ve chvíli, kdy se nebude chtít aktivně zapojit do boje. To zní celkem dobře, zejména když uvážíme, že za Diminish zaplatíme pouze jednu manu a že ho v nouzi můžeme použít i jako pouhé ušetření pár životů, ale celkově z něj až tak nadšený nebudu, protože bez nějaké další karty, která by cílovou bytost zabila, se přeci jen nejedná o úplné ničení a navíc si daná bytost ponechává i všechny schopnosti, což může v některých situacích celkem zamrzet. Proto bych si asi ve většině balíků zahrál raději nějaké spolehlivější ničení a na Diminish spoléhal pouze v případě, že bych měl dostatek střelců typu Cunning Sparkmage...
Flashfreeze
Ano, příště se opravdu podíváme podrobněji na Mana Leak, dvoumanové rušení, po kterém všichni modří mágové dlouho toužili (byť ti skutečně modří mají touhy ještě trochu jiné) a kvůli kterému už nebude třeba tolika omezených náhražek, ale to neznamená, že by se Flashfreeze měl úplně ztratit – stále totiž jde o solidní sideboardovou možnost, se kterou si toho Primeval Titana nebo Destructive Force (více o nich v rozboru zelené, resp. červené) určitě rádi vychutnáme. Samozřejmě tedy bude záležet na síle červené a zelené, ale Flashfreeze by se určitě ztratit neměl.
Foresee
Dvě karty za čtyři many bychom asi brali pouze v případě, že bychom si pro ně mohli dojít hezky instantně, ale v našem kole to přeci jen až takové terno nebude a kontroly tak dost možná dají přednost jiným řešením (nový Jace nebo jeho ještě novější Ingenuity, o které si něco povíme níže;-)). Pokud se ale objeví balík, jehož hlavní potřebou bude prokousat se knihovnou k nějaké klíčové kartě, a přitom mu nebude vadit určitá pomalost (protože čtyři many jsou pro kombo poměrně velkou částkou), mohla by tato karta získat určitý potenciál. Foresee totiž může právě při prokousávání se balíkem naprosto excelovat, když nás posune až o šest karet, čímž by mělo cestu za nějakou konkrétní kartou buď úspěšně dokončit, nebo alespoň výrazně zkrátit. V takovém případě by Foresee mohlo skutečně zářit, jinak bude „pouze“ solidním prolizem, místo kterého si raději zahrajeme jiné kusy.
Frost Titan
Nejslabší z Titánů! Jediný, který se nebude dát hrát. Proč to odnesla zrovna modrá?
To všechno se mi honilo hlavou, když jsem poprvé viděl tohoto titána a v duchu ho porovnal s „obříky“ z ostatních barev – a tak trochu tuším, že jsem nebyl jediný, kdo si to pomyslel... Ale musím přiznat, že když první emoce opadly a trochu jsem se zamyslel, začal jsem na tohohle „Mrazíka“ pohlížet trochu jinýma očima. Nemá sice tak mocnou schopnost při útoku a příchodu do hry jako ostatní titáni, ale to vůbec neznamená, že by to byla schopnost špatná. Jasně, žádnou přímou karetní výhodu z něj na rozdíl od ostatních nedostaneme, ale když se nad tím pořádně zamyslíme, tak nám možná bude stačit i ta nepřímá, protože znemožnění soupeřovy nejmocnější karty je bonus, který mi u 6/6ky za šest man přijde jako celkem solidní. Jasně, úplně mu ji nezničíme, ale dokud budeme schopni s Titánem útočit, asi ji jen tak nepoužije. Navíc je hezké, že se takto dá „zamknout“ i země, a tak budeme mít aspoň malý úspěch zaručen proti jakémukoli balíku. Častější ale bude využití proti potvorám a od podzimu asi i proti artefaktům, přičemž zejména ty první jmenované můžeme postupně ošálit hned dvě (při příchodu do hry jednu a prvním útokem druhou – ta první se pak samozřejmě odtapne, ale až v soupeřově kole), a tak bychom měli mít průchod soupeřovou obranou celkem zaručen. A jelikož se jedná o průchod 6/6kou...
Zase tak špatný tento titán tedy není, ale to jsme se ještě nepodívali na jeho druhou schopnost – i ta člověku vhání do hlavy negativní myšlenky, protože by samozřejmě byl lepší rovnou shroud a navíc je jasné, že k dnešním ničením si ty dvě many dokáže připlatit kde kdo, zejména když my titána do hry asi také nepošleme zrovna brzy. Jenže pozor, i ty dvě many můžou být velmi důležité, protože například červený mág musí do Frost Titana poslat rovnou dva blesky, což mu díky příplatkům asi moc nevyjde. Ale i takový Maelstrom Pulse se najednou stane poměrně drahou záležitostí a je dost možné, že pokud jsme soupeři „zamkli“ zemi, možná ho ani nedokáže seslat – zejména v případě, že jsme titána za pomoci zelené nebo Everflowing Chalice hezky urychlili. A pokud nám tenhle kluk přežije jedno kolo, udělá jeho schopnost z Mana Leaku celkem použitelný materiál i v pozdější hře.
No vidíte, i nejslabší z titánů není až taková padavka. Jasně, nedosahuje takových kvalit jako jeho kolegové a navíc má poměrně slušnou konkurenci ve všemožných sfingách, ale osobně bych ho určitě neodepisoval, protože přeci jen jde o modrou 6/6ku za šest se dvěma pěknými schopnostmi...
Harbor Serpent
Podívejte se na předchozí kartu. A teď se podívejte na Harbor Serpenta. Musím se více rozepisovat?
(Dobře, tak jen trochu: Serpent může být lepší snad jen proti modrému soupeři a i tam to může být celkem sporné, protože na rozdíl od Titana si Serpent s Baneslayerem moc neporadí...)
Ice Cage
Pěkný modrý Pacifism, kterého se ale soupeř může poměrně jednoduše zbavit, byť někdy jen za cenu toho, že si vystřílí vlastní blesk. A to bych osobně raději neriskoval, zejména když má modrá sama po ruce zajímavější očarování v podobě Narcolepsy, která se nedá rozbít kdejakým zacílováním a danou potvoru často uspí ještě o trochu lépe než Ice Cage. O kvalitních ničeních z dalších barev radši ani nemluvím.
Jace Beleren
Něco končí a něco začíná, to by řekl nejen klasik, když k nám ve Worldwaku přišel nový Jace a toho starého naprosto zastínil. Ano, Mind Sculptor je dozajista celkově kvalitnější verzí našeho modrého planeswalkera, ale to neznamená, že bychom toho starého měli zcela odepsat. I on si totiž dokáže najít celou řadu využití. V prvé řadě tedy samozřejmě může jít o velmi pěkný sideboard, protože starý Jace dokáže hezky „sebevražedně“ sestřelit toho nového, což nám zase tolik karet tak efektivně neumožní. V řadě druhé pak samozřejmě jde o využití v odemílacím balíku, kde se nám rychlejší a v tomto směru přeci jen schopnější Jace dokáže pořádně otáčet. V neposlední řadě pak je potřeba zmínit parádní interacki se Sun Titanem z posledního článku, který dokáže jediného třímanového planeswalkera velmi sympaticky oživovat a dát nám tak parádní zdroj karetní výhody. A v řadě poslední tu máme celkem jednoduchý důvod: Peníze. Ano, za jednoho nového Jace můžeme mít asi dva playsety (osm kusů) toho starého, a tak je některým hráčům asi jasné, jakého planeswalkera že si do toho svého kontrolu s modrou pořídí.
Starého Jace tedy rozhodně neházejme do starého železa;-)
Jace's Erasure
Na první pohled celkem nemastná, neslaná karta, která by ale mohla celkem překvapit. Co, říkáte si, vždyť odemele jenom jednu kartu za kolo, to i Millstone uměl víc! No jo, jenže dnešní odemílací balíky, případně TurboFogy, poměrně dost spoléhají na všemožné Howling Miny, Font of Mythosy a samozřejmě i na předchozího Jace, díky kterým se soupeř prolízává svou knihovnou hezky sám, zatímco my si lížeme další a další mlhy nebo jiné prostředky, jak soupeře zastavit (a unudit...). No a Jace's Erasure dokáže zdvojnásobit efekt, který tyto karty mají na soupeřovu knihovnu, takže po vyložení Howling Miny a Jace soupeř ztenčí svou zásobu karet za kolo ne o tři, ale rovnou o šest – což znamená maximálně takových osm, devět kol a je po hře (a to pro TurboFog nemusí být až tak dlouhá doba, navíc když ji velice pravděpodobně dalším lízacím efektem ještě zkrátí). Navíc nám umožní celkem bez obav hrát i nějaké to vlastní lízání, tedy pokud bychom o takový efekt vůbec stáli. Jen je trochu škoda, že bez dalších karet je opravdu nechutně pomalý, ale s oboustranným lízáním by opravdu mohlo jít o slušnou posilu všech odemílaček. Uvidíme!
Jace's Ingenuity
Příchod Mana Leaku určitě velmi potěšil všechny modré klasiky, kteří rádi zruší, na co přijdou. Jejich herní plán ale často spoléhal na nějaké to instantní lízání, které by si zahráli na konci soupeřova kola, během kterého nebylo moc na co reagovat a zbylo tak dostatečné množství many, kterou by to chtělo nějak rozumně utratit. Instantního lízání jsme ale poslední dobou dostali snad ještě méně než kvalitního rušení, a tak modří museli své plány přehodnotit. Nyní je ale všechno jinak, protože Mana Leak by nám mohl poskytnout slušný rušící základ (který můžeme doplnit třeba Deprivem, Cancelem nebo „situačním“ rušením), ke kterému to nějaké ty instanty opravdu chce. Ano, pět man je poměrně dost, ale zase za ně dostaneme rovnou tři karty, které by nám měly poskytnout velmi pěknou karetní výhodu nad naším soupeřem. Jistě, Tidings nám za stejnou cenu daly karty čtyři, ale zase pouze v našem kole, což nám k rušení zrovna moc nesedí. Pokud tedy budete chtít hrát kontrol s rušením nebo spoustou jiných instantů, můžu Jace's Erasure jedině doporučit. Možná ne přímo ve čtyřech kusech, ale i to by se možná dalo zvážit;-).
Tak a tím se s námi modrá zhruba v půlce loučí. Příště se podíváme na zbylých dvacet karet, mezi kterými samozřejmě vyčnívá Mana Leak, ale rozhodně se dočkáme i dalších pěkných kusů, ať už nových nebo znovuvydaných. Máte se tedy na co těšit!